Monday, November 02, 2009

tazkirah..

JANGAN BIARKAN KEMUNGKARAN

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Barang siapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah merubahnya dengan tangannya. Kalau tidak sanggup, maka hendaklah menegurnya dengan mulutnya. Jika dengan cara ini juga tidak sanggup, maka hendaklah dengan hatinya. Yang terakhir ini adalah merupakan usaha yang paling lemah dari iman.-HR. Muslim.

MANUSIA YANG PALING BURUK NASIBNYA DI SISI ALLAH

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya seburuk-buruk kedudukan manusia di sisi ALLAH pada hari qiamat nanti adalah orang yang ditinggal- kan oleh sesama manusia kerana takut akan kejahatannya. HR. Bukhari & Muslim & Abu Daud.

TOLONGLAH SAUDARAMU PASTI ALLAH MENOLONGMU

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Orang islam itu adalah saudara bagi orang islam yang lainnya. Kerana itu janganlah membiarkan saudaranya tersiksa. Barang- siapa yang berusaha memenuhi hajat saudaranya, maka ALLAH akan memenuhi hajatnya. Barangsiapa yang melapaskan kesu- sahan saudaranya sesama islam, pasti ALLAH akan melepaskan dari beberapa kesusahan di hari qiamat dan barangsiapa yang menutup aib saudaranya. pasti ALLAH akan menutup aibnya pada hari qiamat.- HR. Bukhari & Muslim

No comments: