Wednesday, December 28, 2005

tazkirah

Bismillahhirrahmannirrahim…..

Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah SOLAT. Sesungguhnya SOLAT itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingati ALLAH (SOLAT) itu adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan ALLAH mengetahui apa yang kamu kerjakan (secara terang-terangan atau secara sembunyi-sembunyi.
Al-Ankabut :: 45

Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan SOLAT, menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan (ZAKAT atau SEDEQAH), secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan. Orang-orang itulah yang mendapat kesudahan yang baik.
(Ar-Ra'd: ayat 22)


update (2.14pm)

Allah SWT berfirman: "Sesungguhnya umat ini adalah umat yang satu, dan Aku adalah Tuhanmu, maka sembahlah aku." (al-Anbiya: ayat 92),

firman Allah SWT, "Sesungguhnya mukmin tu bersaudara, maka damaikanlah dua saudaramu (yang bertelagah)." (al-Hujuraat: ayat 10).


update 30/12/05 (12.48am)

Dari ‘Asma binti Abu Bakar as-Siddiq r.a katanya, dia datang kepada Rasulullah s.a.w, lalu dia bertanya:”Ya nabi Allah! Aku tidak mempunyai apa-apa untuk disedekahkan selain yang diberikan Zuber (suamiku) kepaku (untuk belanja rumahtangga). Berdosakah aku apabila wang belanja itu kusedekahkan ala kadarnya ?”Jawab nabi s.a.w :”Sedekahkanlah ala kadarnya sesuai dengan kemampuanmu dan jangan menghitung-hitung kerana Allah akan menghitung-hitung pula pemberian-Nya kepadamu dan akan kedekut kepadamu.” (Muslim)

3 comments:

~comei~ said...

Kak G tu staff unit kitorang nama dia wan rajihah.

rasanya belum buat lagi - tak pasti

zamdee said...

semoga ditempatkan bersama-sama orang yang beriman, insya-Allah..

~comei~ said...

hari ni lps solat jumaat diorg buat solat hajat kat surau menara tm