Thursday, October 12, 2006

RENUNGAN: Ramadhan bulan tarbiah

Artikel ni dari email yg me dapat untuk me kongsi dgn kawan2..
Selamat Berpuasa..

----- Original Message ----
From: Halimatun Saadiah matun@ipoh.ta.com.my
Sent: Wednesday, October 4, 2006 9:24:44 AM
Subject: RENUNGAN: Ramadhan bulan tarbiah

Setiap yang ALLAH tetapkan pastilah ada hikmah disebaliknya.Begitujuga dengan bulan RAmadhan.Allah ciptakan untuk mentarbiah jiwahamba-hambaNya dengan berlapar.

Memetik kata-kata seorang ustaz tentang perihal kisah terciptanya nafsu.Allah menciptakan nafsu lalu sempurna penciptaannya Allah pun berfirman kepada nafsu,"Siapakah aku dan siapa kamu?".Lalu dengan angkuh nafsu menjawab"Aku adalah aku dan kamu adalah kamu".Maka Allah campakkan nafsu bertahun-tahun lamanya di dalam neraka dan setelah itu memerintahkan nafsu menhadap Allah.Allah menyoal perkara yang sama dan nafsu dengan bongkak menjawab seperti sebelum ke neraka juga.

Lalu Allah campakkan lagi nafsu ke dalam neraka.Perkara yang sama berulang sehingga 3 kali dan akhirnya Allah memerintahkan malaikat untuk mencampak nafsu ke dalam neraka yang langsung di dalamnya tidak ada makanan hatta nanah sekalipun.Setelah beberapa lama,Allah mengeluarkan nfsu lalu bertanya lagi"wahai nafsu,sekarang,siapa Aku dan siapa kamu".Kerana kelaparan dan telah layu kerananya maka nafsu pun menjawab"Engkaulah Allah Tuhanku dan aku hambaMu".

Apa yang kita dapat dari kisah ini adalah nafsu kita dapatdilenturkan dengan lapar dan dahaga.Seluruh jasad menjadi layumenyedarkan hakikat diri sebagai hamba yang lemahdisisiNya.Mencantas sifat ego dan bongkak yang bermukim dikalbu.Rebutlah peluang berada dalam bulan Ramadhan ini untukmeningkatkan darjah taqwa kita kepada Allah.Cintailah Allah danRasul melebihi segala isi langit dan bumi.

Semoga Ramadhan menjadi tapak penjana tenaga mujahid yang akan terus berjuang di bulan-bulan lain sehingga habis hayat.

WALLAHUALAM

2 comments:

RaFFLeSiA MeRaH said...

emmmm...bulan tahan nafsu ekk, tapi buat manusia mcm akak ni, time nak beli juadah tu memang x tertahan nafsu nihhhh...sumernyer nak borong....tang tu memang kalah lerr....

~comei~ said...

bahaya tu kak.. blajar2lah kawal nafsu.. kita yg kena kawal nafsu ni.. jgn sampai nafsu yg mengawal kita.. hehe.. nasihat utk diri sendiri gak :D